

Ergonomiske hjælpemidler er vigtige på arbejdspladsen af flere grunde.
Det forebygger skader
Ifølge undersøgelser viser det sig, at mange arbejdsskader skyldes dårlig ergonomi på arbejdspladsen. Med andre ord; hvis man har det godt ergonomisk, er man mindre tilbøjelig til at få skader.
Derfor er det en god idé at sørge for, at der er gode ergonomiske forhold på arbejdspladsen – for eksempel ved at have gode kontorstole, der støtter ryggen, og skriveborde, der kan hæves og sænkes alt efter, hvordan man sidder eller står.
Det gør arbejdet mere behageligt og effektivt
Gode ergonomiske hjælpemidler på arbejdspladsen forebygger ikke kun skader, det gør også arbejdet mere nemmere, mere behageligt og dermed effektivt.
Med de rigtige ergonomiske hjælpemidler på arbejdspladsen, kan de arbejdende lettere bevæge sig rundt, løfte, skubbe, bære og generelt udføre deres opgaver på en effektiv måde. Dette gælder især for opgaver, der kræver gentagne bevægelser som for eksempel løft eller skub.
Det forbedrer den generelle trivsel blandt medarbejdere
Gode ergonomiske forhold er ikke kun godt for den enkelte arbejdstagers sundhed, det er også med til at forbedre trivslen på arbejdspladsen.
Undersøgelser viser, at dårlig ergonomi på arbejdspladsen kan føre til alvorlige problemer såsom stress, skader og ubehag. Derfor er det en rigtig god idé at sørge for, at ergonomien på arbejdspladsen er i helt i top.
Hvis du er i tvivl om hvilke slags ergonomiske hjælpemidler, der er relevante på din arbejdsplads, kan du for eksempel spørge rundt og høre dine kollegaer, hvad de oplever, når de arbejder.
Hvis de for eksempel ofte har ondt i ryggen, når de kommer hjem fra arbejde, er det en rigtig god grund til, at få ergonomiske hjælpemidler, der kan støtte under løft. Hvis det skyldes stillesiddende arbejde, skal I have bedre stole.